Brandteori..

Goddag.. nu är jag tillbaka igen...
Idag har vi börjat med brandblocket.. mycket, spännande, intressant och svårt, allt i ett paket...
Va sägs om..vår lilla triangel som kräver en balans av värme, syre och bränsle för att brinna... hmmm... vart ska jag börja egentligen...vi har pratat om förbränning som är en kemisk process, värmetransport där ledning, strömning och strålning kan göra så att det börjar brinna... värme är molekyler och atomer som skapar en rörelse som bildar energi... usch, jag är ingen keminisse alls.. naturvetenskap var inte mitt ämne i skolan..äää..märks det eller...  visste du att 70% av alla bränder inomhus beror på strömningen (konvektionen)...ett exempel på det är att elementet värms upp och luften stiger underifrån och upp .. det är därför gardinen fladdrar vid elementet.. strålning innebär att ämnen över den absoluta nollpunkten avger elektromagnetisk strålning och ju högra flamma du får i en brand desto högre är strålningsvärmen.
När det gäller antändning så måste temperaturen upp i minst 300 grader innan ett ämne brinner och om ett material självantänder har temperaturen stigit upp till minst 500 grader!
Japps, det var lite om teorilektionen idag..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback