Taktik/ledning/stab

Vi är nu inne på en del av utbildningen som jag tycker är lite si och så...men visst.. vi har ju också nytta av att ta del av innehållet...

Jag har inte så mycket att säga om lektionen... vid larm ska man få reda på omfattningen, om det handlar om liv, egendom eller miljö, adress, vilka resurser som är skickade och vilka som behövs, finns någon uppringare?, och eventuell annan viktig information.
Framme på plats så lämnas en ankomstrapport, den kan lyda så här... "- 103 framme på Svampgatan, synlig rökutveckling, återkommer med mera information"...
Omedelbara åtgärder är först och främst frågor till uppringaren om denna finns på plats.. exempelvis: vad är det för familj som bor i huset (om det är en villa), beroende på klockslag så kan man fråga om denne vet om det kan finns någon inne i huset, är det något annat som kan vara av intresse för räddningsarbetet.. såsom.. explosionsrisk i form av brandfarliga vätskor, värdefull egendom, handikapp med mera..
Skadeplatsfaktorer kan vara: vatten, intilliggande byggnader, tillgänglighet på plats..
Sätta igång insatsen: tydlig instruktion om var inträngning ska ske eller om man kör på en standardrutin.. vad gäller? livräddning, släckning?  efter detta görs en lägesrapport där det kan sägas: 3 personer saknade, insats påbörjad, mera resurser behövs.. vid avslut av räddningsinsatsen rapporteras hur många skadade som är skickade till sjukhus och att branden är släckt...

När man kommer till en olycksplats görs en OBBO= orientering, bedömning, beslut, order..
Detta har vi hållt på med idag... roligt, intressant och lärorikt.. tycker jag. Vi körde runt här i Revinge by och hade vissa fastigheter som objekt där rökutveckling var uppritat på objekten och eventuella bränder.. vi själva gjorde bedömningen och hur vi ville åtgärda problemet... som sagt jättekul.. och tur med vädret hade vi också... :)

Idag har jag gjort uppgiften till avslutet vi har på måndag.. skönt att slippa göra det över helgen... jag har även letat upp lite information till en uppgift som ska vara inlämnad i maj.. tänkte försöka börja med den snart .. mest för att vi har det ganska lugnt nu en vecka innan alla prov börjar..

När det gäller prov så vill jag säga att jag är ganska irriterad och besviken.
När det gäller skriftliga examinationer så ska alla examinationer skrivas om om man är underkänd alltså fått betyget IG... det ska inte vara så att i vissa ämnen får man skriva om provet vid IG och i andra ämnen så räcker det att man går in till läraren och snackar igenom provet och sedan är man godkänd... detta har drabbat mig... 
Skolan är kass på detta vilket jag har påpekat men här är det lite hipp som happ med allt möjligt! Dålig stil!

 

Snö!

Nu är påsklovet över..

Skulle köra ner till Lund igår kväll..  det var ganska lugnt hemma hos mig, men när jag kom till motorvägen så var det helt annorlunda.. snöblåst, snö på vägen.. de söderkommande bilarna var täckta med snö.. en bil hade krockat/kört emot något, en lastbil stod stilla i en backe.. is bildades på vindrutetorkarna.. nä.. i det här vädret kör jag inte ner, tänkte jag.. så jag vände hem... packade upp maten och satte mig i soffan.

Vaknade imorse... då har det snöat 10 cm till.. trodde att det skulle bli bättre väder idag.. hmmz... så jag är hemma. Får helt enkelt sköta marktjänsten ute idag.. skotta på gången här... summan är den att jag ligger inte och kör 30 mil i det här vädret..

Vad har vi på schemat idag då? jo, en uppstart i ledning/stab som tar cirka 30 minuter.

Lite mera snö... från lunch fram till kl. 17 har det kommit ytterliggare 7 cm snö...


GLAD PÅSK!

image339                                                                                                                 
                                                                             image340         

Examination

Dagen började med sol och fågelkvitter... härlig morgon.. kanon, då blir det en bra dag att ha examination i hög höjd..
Tjii fick vi... vilket busväder... rejäl blåst, regn med övergång till snö och snöblandat regn!! blääää... det var ruggigt kallt... känner av det nu.. fryser och har huvudvärk.

Vi hann med fem övningar.. upptag av person i tunnel på 5-6 meter ner.. E och E  kröp ner medan jag, C och R fixade med rep och byggde ett spel... lite rörigt var det... men gissa vad det berodde på.. jo, vi har aldrig gått igenom spel eller övat med spel innan.. utan vi fick en snabbgenomgång innan lektionen började.... iallafall så lyckades vi få ihop ett spel och även dra upp mannen.
Övning nummer två var att dra upp en kille från ett schakt... E var sjukvårdare och firades ner först, efter kom R ...  vi drog upp killen med en sittbår.. jag tyckte att det funkade bra.. på denna övningen så användes ett redan ihopsatt spel. Jämfört med den första övningen så hade vi organiserat allt material bättre... vi kunde röra oss utan att fasta i rep som låg lite här och var..

Två övningar hann vi med innan lunch... brrr.. skönt att komma in i värmen lite.. men vädret skulle bli värre...

Efter lunch började vi med en brunnövning... vi skulle ha upp en man från en brunn.. cirka fyra meter ner... jag var sjukvårdare .. och var den som klättrade ner... undersökte mannen och kom fram till att han hade ont i höger fot.. vi bestämde oss för att dra upp honom med en sele.. en sele som man egentligen använder vid arbete på hög höjd.. men den fungerade bäst vid detta lyft.. det tog en liten stund att få på selen då det var trångt i brunnen..
Över brunnen hade vi satt en stege från bilen.. för er som inte känner till stegarna på en brandbil så ser den ut som ett upp och nervänt V (ihopsatt)... längst upp i stegen så sätts ett rep... eller ett spel för att det ska vara lättare att dra upp personen.. ett spel är ett rep som med hjälp av block dras fram och tillbaka för att det ska bli lättare att dra upp en person... man minskar helt enkelt belastningen för den eller de som ska dra..
När vi skulle gå igenom övningen så frågade E om vi skulle släppa stegen då läraren ville att vi skulle gå ner till bilen... "-ja, det är ingen fara... säger han".. jag stod mot stegen och ser hur den lyfter och flyger ner för kullen.. förstår du nu att det blåste ganska bra idag... vi stod och huttrade...

Den näst sista övningen gick ut på att vi skulle dra upp en man som hade fallit ner 6-7 meter ... genom en lucka... C och E firades ner och jag, C och E fixade med spel och såg till att de hade arbetsbelysning och fick ner båren...  det tog en stund men vi fick till det ganska bra... när vi drog upp båren så fastnade den cirka en halv meter ner eftersom mittpunkten av  infästningen över taket inte var rakt över  "hålet" ...vi provade att sätta en slinga lite längre bort och satte den med karbinhake och fäste den.. det funkade inte så bra så vi fick helt enkelt släppa ner båren igenom och göra lite justeringar.... sedan började vi om igen.. och nu funkade det bättre... :)

Sista uppdraget var ett rökfyllt hus där vår uppgift var att ventilera... jag skötte fläkten och hjälpte till att få upp stegen mot taket... E och R skötte motorkapen, C var rökdykledare... det är lite roligt.. om man nu kan säga så.... men vi vet vad som ska göras och vad som behöver göras... men vi är lite söliga och strukturerar lite sisådär ibland... väl uppe på taket så tar det ganska lång tid för E och R att fästa allt.. både sig själv och motorkapen... men när E väl är på plats och sågar upp taket och vi får igång fläkten så töms huset direkt och det blir fin sikt.... :)

Genomfrusna och blöta får vi då äntligen packa ihop och åka in till fordonshallen... återställning och sedan slutar vi... jag och E trodde att klockan var 15-15.30.. men när jag kollar klockan så är den 16.30....

Jag och E sätter oss i bastun en stund... sedan går vi tillbaka till Anderslöv (vårt boende) och fixar lite middag...gott!

Sååå.. nu är vi godkända och det känns skönt... :)

image338
Så här såg vårt första "spel" ut... ju flera längder desto lättare belastning..

Nerfirning och håltagning

Hej på dig,

Idag är det tisdag.. jag är ledig från skolan tills torsdag... skönt.

I fredags så hade vi nerfirning och håltagning på schemat..
Vi samlades kl. 08 i FH och fick reda på vad vi skulle ha med oss till "gula huset"
Läraren gick igenom vad vi skulle göra på nerfirningen och  kontsigt nog så var jag inte nervös... då... jag gillar inte höjder... på den ena stationen så skulle vi fira ner oss från ett trevåningshus och på den andra stationen så skulle vi hoppa ut från takkanten och landa på väggen... äää.. jaha...

Vi delade in oss i fyra grupper om tre och jag var med Calle och Erik..  Vi säkrade oss med en trädd åtta...över fönstret som vi skulle ut igenom .. på linan/repet så satte vi en grigri som vi använde oss av vid nerfirningen. Den person som skulle vara andra "säkringen" använde sig av en åtta och fäste sig via en annan lina. Vi dubbelkollade varandra så att allt var säkert. Erik började, sedan Calle och sist jag... fy.. va skraj jag var!
Läraren fick stå bredvid och prata med mig... första steget var att sätta sig på fönsterkanten... (att ta det första steget är det jobbigaste..).. sedan skulle jag över med det andra benet så att hela underkroppen var utanför fönstret.. efter någon minut så bestämde jag mig för att fira ner mig.. guuuud.. va det kändes gott när jag var nere..
Vi hann två gånger var.. och andra gången som jag provade gick väldigt fort.. :)
Det gäller ju naturligtvis att lita på utrustningen men det är minsann inte så lätt...

På den andra stationen så skulle vi göra samma säkring.. här skulle vi alltså ut på takkanten.. luta oss så pass mycket bakåt så att vi sedan skulle kunna hoppa ut och landa på väggen... taket var cirka 40 cm ut från väggen... jag kom till att luta mig bakåt sedan tog det stopp.. jag vågade inte ta det sista steget... brrr..  de andra tyckte inte heller att det var någon höjdare det var nervöst sa de..

Efter lunch så hade vi håltagning på taket på "radhuset" ... med motorkapen.. jag gillar inte motorredskap alls.. vi har provat att starta motorkapen och sågat i några pallar på marken.. det är det enda och nu skulle vi alltså upp på ett snedtak och såga.. lite vågat enligt mig... kan väl påpeka att mycket mycket av det vi gör på skolan.. praktiskt.. gör vi en gång kanske två... sedan är det precis som om vi ska kunna det till examen.. helt sjukt!
Uppe på taket yrde flisen och det var tur att vi hade glasögonen på oss.. svettigt var det också... inte så lätt att såga igenom "plattan" vi övade på.. de var gjorda i kanske tre lager så det var till att såga, sparka och såga lite till...

image328
Är ganska skraj faktiskt..

image330
Fastspänd i mina byxor så jag använder inte sele som de andra..

image331
Snart nere...

image332
Det gäller att luta sig ut och sedan hamna med fötterna på väggen under...

image333
Stege upp till nocken..

image334
Här gäller det att säkra sig själv och motorkapen..

image335
Så här ska det se ut..

image337
Så här kan det se ut om man inte kan såga igenom på första försöket... då får man såga
igen och sparka lite.. tills man kommer igenom..

image336
Utsikten över en del av övningsfältet..





Onsdag

Godmorgon.. var tillbaka på rummet ganska sent igår så därför skriver jag några rader nu.

Igår var vi lediga hela dagen, vi började inte förrän 17.00.
Eftersom vi håller på med Internationella hjälpinsatser så träffades min basgrupp efter lunch för att göra klart vårt PM som ska redovisas som en examination idag. Det har inte varit någon tid till att läsa in sig på arbetet så det blir att redovisa med ögonen ner i pappret... så kan det bli ibland...
Vi ska redovisa SAR = search and rescue ... ingen i basgruppen vet vem som kommer att få redovisa utan det får vi veta innan det är dags.

Kl. 17 samlades min halvklass i fordonshallen eftersom vi skulle ha trafikolycka i mörker. Vi arbetade gruppvis och gick igenom bilen och fyllde på med lämpligt material inför trafikolyckan. Vi lottade vilken position vi skulle ha och jag fick avspärrare/losstagare.
När kl. närmade sig 18 så kom larmet.. vår grupp fick första larmet och därmed blev E insatsledare för hela olyckan. Då jag endast var vid en bil så kan jag tyvärr inte säga så mycket om vad som hände runt omkring de andra bilarna eller vad de andra två grupperna gjorde. Det var en olycka med tre bilar inblandade... en bil stod uppe på några cementblock, en bil stod med fronten uppåt och den bilen jag befann mig vid stod med framdäcken på stenar/block men var ändå lätt att komma in i.

Det vi är mindre bra på är att vi ibland arbetar för sakta.. vi kommer inte igång.. känns som om vi arbetar i slow motion... men i övrigt så behärskar vi utrustningen bra och tar hand om patienterna på ett bra sätt.
Vid 20-tiden var vi tillbaka på "stationen" (fordonshallen) och vi återställde bilarna och hade en genomgång om vad som var bra och vad som var mindre bra.

Idag har vi fått reda på resultatet från olycksutredningsexaminationen... jag var väl sådär nöjd med mitt resultat, hade förväntat mig några poäng till men jag fick VG och hade samma poäng som två andra i klassen ... sedan var det tre personer som hade 1,2 och 2½  poäng mer.

Tidig morgon..

körde hemifrån kl. 04.10 och var på skolan 07.15... är ganska trött nu.

Idag har vi haft föreläsning hela dagen.. först var det en kille som berättade om EU... hur tråkig föreläsning som helst... den var meningslös.  Hoppades på att eftermiddagen skulle bli bättre... hur låter Röda Korset?? inte så himla skoj va?! men killen som höll i föreläsningen var bra och jag fick två A-4 sidor med text...

Han pratade om de olika skyddssymbolerna... ett rött kors och en röd halvmåne... men även om den röda kristallen som ser ut som Renaults märke.... fniss..

186 länder finns med i Röda korset och det är landet i sig som ansöker om att få använda symbolen.

R.K i Sverige ägs av Svenska staten och syftet med arbetet är att upprätthålla Genéve Kommissionen, sjukvård, flyktingar och bistånd exempelvis.

Röda Korset finansieras av medlemsavgifter, insamlingar, statsbidrag men även av eget stort kapital.

Det finns sju grundprinciper i R.K: humanitet, opartiskhet, neutralitet, självständighet, frivillighet, enhet och universalitet.

Jaha.. det var det dé... mailar lite med en kille som är på LIA .. Frölunda.. han går på Skövdeskolan.

Häromdagen frågade han mig om jag hade sökt sommarjobb inom Räddningstjänsten i år... jag svarade honom att jag inte har gjort det.. då skriver han "-Inte sökt sommarjobb?! Det trodde jag att du skulle göra, har hört på stationen att du var duktig och skulle passa som brandman".
Jag blev väldigt glad över att få höra det ... :)

Det är ju annars ett vanligt fenomen att "man" gärna säger positiva saker om andra men egentligen så kanske "man" inte tycker det... eller så sägs det inget ... utan "man" får höra det på omvägar... fundera på det.. visst stämmer det... människor över lag är alldeles för dåliga på att ge andra komplimanger.. det kanske beror på den svenska avundsjukan eller för att "man" helt enkelt inte vågar...