FIRO

Gokväll... aha, va ska jag berätta för roligt idag.... jo jag tänkte berätta lite om vår lektion i gruppdynamik. Vi har haft föreläsning-diskussion om FIRO som står för fundamental interpersonal relationship orientation.. det är en relationsteori som skrevs av den amerikanske psykologen Will Schutz där US NAVY ville få reda på varför vissa grupper fungerade bättre än andra trots att personernas skicklighet och utbildning var den samma.. I forskningen fann Will att en grupp genomgår tre stadier eller faser för att nå målet samhörighet och effektivitet för att lyckas. Den första fasen är tillhörandefasen där en individ vill tillhöra en grupp och bli accepterad... har individen lyckats med att komma med en grupp så är nästa fas rollsökningsfasen där denne söker att hitta positionen i gruppen "är jag tillräckligt kompetent och har jag inflytande för att kunna påverka gruppen"... den sista fasten är samhörighetsfasen... det kan ta ett tag att hamna här.. men gör gruppen det så vågar den enskilde individen visa sina känslor och dela sina tankar med de övriga medlemmarna... i denna fasen har gruppen "full effekt" för att utföra ett arbete på bästa sätt...

Jag gillar beteendevetenskap.. och jag har lite fördel i klassen.. jag har ju läst det på högskolan... :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback