Brandprov

imorgon... sitter och pluggar och sneglar på hockeyn samtidigt... FBK åkte ut så då hoppas jag att Linköping vinner SM...

Jo, ja.... pluggar på brandprovet som vi ska ha imon... AFS-Arbetarskyddsstyrelsens författningssamling...pust... långa ord.. byggnadstekniskt brandskydd och sjukvård... typ brännskador och inhalationsskador... det är vad provet omfattar... ska läsa en stund till..

image69

Pluggar på Emelie´s rum

Idag har vi haft genomgång av släckbilen där vi har gått igenom skåp för skåp och lite så...

image73
Hallååå.. var är trycket?!

image74
Full tank..10 bar i tryck...fullt ös med fogfightern... vattnet räcker i 6 minuter..

Eftermiddagen bestod av brandgasventilering fullt ut.. det vill säga.. brand i rum, ventilering och insats...Vi fick börja med att se hela förloppet inne i brandrummet.. från brandens start... brandgaserna... röken och poff... helt svart och varmt... därefter så öppnar vi en frånluftsöppning och sätter igång fläkten.... en halv minut senare så har vi bra sikt igen och det är inte så varmt i brandrummet...
Jag, Erik och Peter vann "sten, sax och påse-leken" för vem i basgruppen som skulle få göra insatsen.. jag var bara rökdykledare och matade slang och tog ut dockan.... Erik och Peter fick göra det roliga... nämligen att gå in, söka efter liv och sedan ventilera för att släcka... ääää... det hade jag också velat... jaja.. det får bli nästa gång..

image70
Markus ska starta fläkten..

image71
Brandlärarna... Lasse och Fredrik

image72
Basgrupp 3

Noll noll i hockeyn efter 18 minuter...

Snart är det påsk..men du!!!..... håll tummarna för mig på provet imon.. tjo!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback