Ny vecka på skolan..

och en kort vecka för mig... idag har vi haft uppstart kem.. kommer att ha kemlektioner den närmsta tiden.. både teori och praktik... vet inte vad jag ska säga om det.. spännande, roligt, nytt, svårt... en salig blandning men jag känner nog mest oro.. oro inför det kommande provet i kem... herregud.. läste kemi senast på högstadiet.. du får själv räkna ut hur många... månader...... sedan jag läste det.... haha... kli i huvudet..

Vi hade en introduktion idag.. genomgång av grundämnen och hur vi ska slå i "farligt godspärmen"... och hmmz.. vänta... nu ska vi se... heterogena och homogena blandningar.. skillnaden på dem är att heterogena blandningar kan man urskilja ämnespartiklar medan man inte kan det i homogena blandningar... vad är ett rent ämne... jo, de har alltid samma egenskaper.. tja lite sådant.. inte intressant för dig kanske.. men tänk på att jag måste ha koll på det... stackars mig... ;) sedan har vi gått igenom olika risker med gaser och annat smått och gott...  vid uppstarten i kem kom vi fram till 13 olika frågor som vi ska kunna svara på tills nästa fredag då vi har avslut.

Idag mailade jag brandläraren Lasse så nu vet vi vad vi ska läsa på till brandprovet vi ska ha i maj.... brrr... både brand- och kemprov i maj.. det blir tufft.. omprovet i kem ligger på skolans ev. sista dag.. den 7 juni... klarar jag det första provet så slipper jag att vara kvar på skolan den 5 och 6 juni... vi har nämligen examination i trafikolycka på måndagen sedan slutar de som klarar kemprovet första gången.. måtte jag göra det!

Efter skolan städade jag mitt område sedan gick jag och Emelie och tränade.. körde lite intervallöpning som uppvärmning sedan gjorde vi lite av "brandmannaprofilen" .. ett test/koll på hur vi ligger till inför ansökningen till brandman i storstäderna...

Kollar lite på hockey.. det är inte Linköpings dag idag... tyvärr...

Ha en bra kväll...

Ciao

Kommentarer
Postat av: Andreas

Vad ingår i brandmannaprofilen?

Verkar lite klurigt det där med kemin men det grejer du säkert!

hoppas du hade en bra påsk! /Andreas

2007-04-10 @ 21:52:30
Postat av: Helena

I brandmannaprofilen ingår... knäböj max, bänkpress max, gripen vänster och höger max, bänkdrag max, rodd, bänkpress 30 kg á 35 st tror jag.. brutalbänk, lyft till bröst 15 kg á 40 st, VO2 max rodd, cooper 3 km à 13.15 min., stående längd 2 m och beep. Bara att öva...ler..

Hade en bra och skön påsk?

Hur går allt för dig?

Kram

2007-04-11 @ 08:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback