Idag är det min namnsdag..

.. och i vanlig ordning så har jag fått ett fint vykort från mamma.. :) hon skickar vykort på alla "mina" tre dagar.. snällt.... för er som inte vet så heter jag Julia.

Nåja, det var inte det jag skulle skriva om... har precis tittat på sjunde avsnittet av Livräddarna.. ett helt fantastiskt program, bra initiativ av killen som kom på det! Tack! Det jag vill ha sagt är först och främst att jag hoppas att jag kommer på en brandstation i Göteborg (min LIA-praktik) som har lika ödmjuka killar som de på Solna/Sundbyberg stationen...de ser även trevliga ut..  Att kunna visa empati är inte någon vardagsmat för vissa.. när jag tittar på Livräddarna och ser hur de agerar gentemot människor i olika situationer så tänker jag... hur ska det gå för vissa killar när de ska ut och arbeta.. känslan för förståelse, för att trösta, hjälpa.. ja, jag vet inte ...
I fredags så säger en kille i klassen.. (vi har föreläsning om yrkesetik)... "-jag skulle inte offra mitt liv för att rädda andras liv"... läraren hade precis visat en bild på en invaderad by någonstans i världen där ett antal människor skulle avrättas... en militär kunde inte med tanken att avrätta dessa oskyldiga personer varav han vapenvägrar.. han blir då själv skjuten för att kunna rädda någon annan... det var så hela diskussionen började.. men iallafall så skulle inte den här killen i klassen ge sitt liv för någon annan... ääää... varför vill han bli brandman.. visst vet jag att vi inte ska offra våra liv om det innebär att vi inte har chans och möjlighet att hinna/kunna rädda någon människa, men just som han säger det.. det kan ju hända någon oförberett som gör att vi stryker med.. kommer han då att tveka att gå in i t.e.x en brand?!
Det känns i allafall bra att veta att det finns brandmän/kvinnor som har service och omtanke med sig i jobbet...
Att titta på Livräddarna ger mig mycket som jag kan bära med mig på lektioner, LIA och i framtiden... min ryggsäck blir aldrig fylld... synd att det bara är ett program kvar...

Trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Malin H.

Jag älskar livräddarna tv programmet =) Intressant och se "alla" saker de gör, de släcker ju liksom inte bara bränder. Kul att få vara med "bakom" kameran så att säga.

Tråkigt att de i din klass inte verkar ha någon empati, med det går ju inte att dra alla över samma gräns? Tror nog många av dem jätte goa egentligen. Vad är det för ålder på pöjkarna/flickorna i klassen din?

kämpa på =)

2007-02-17 @ 13:02:05
Postat av: Helena

Hej Malin,

Absolut så dras inte alla över en kant. Alla har vi fel och brister och även jag..det finns många trevliga killar i vår klass.. jag talar om ca fyra styckna.. medelålder ligger väl på ca 23?!

2007-02-18 @ 18:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback