Brandgasventilering+stegar

Det är vad som har varit på basgrupps 3 schema denna vackra varma vårdag i Revinge...

Började med en laboration i förmiddags i brandgasventilering med fläktar...  vi valde en frånluftsöppning som var på samma sida som tilluftsöppningen då det nog?! inte fanns någon bra frånluftsöppning.. fönstret satt på cirka 2,5 m höjd och var cirka 1 kvm. Vi hade en vindmätare mitt i fönstret där vi fick sitta och fixera... handen somnade efter en stund i högläge.. hallå.. vakna då... grrr... vi använde oss av fyra olika fläktar... först en vattendriven fläkt som heter typhoon med störst diameter... därefter körde vi med swefan (lite mindre diameter.. vanlig inom räddningstjänsten då den är lite mindre men fyller sin funktion) sedan fortsatte vi med leader och sist leader eldriven.. de två mittersta drivs med bensin som en gräsklippare... vi började att sätta en fläkt mitt i dörren och mätte vinden sedan flyttade vi fläkten en meter bak tills vi hade kommit fyra meter.. efter det så bytte vi fläkt och gjorde likadant... när de var klara körde vi en seriekörning där vi använde oss av båda leaderserna... äää låter konstigt med det står i plural.... hmmz... dessa tog vi då vi hade bäst värde på dem och för att de var jämnstora och samma märke.. smarttänkta tyckte läraren.. hehehe... typhoonen var bäst vid dörröppningen och en meter bak, swefan var bäst vid en meter följt av två och tre... leader bensindriven var mest effektiv vid två meter och leader el vid en meter...
Eftersom vi hade bra vind  så blev resultatet stort vid seriekörningen.. 5,3 m/s medan när vi parallellkörde dem så låg det på 4,7 m/s.. slutsatsen blev då att det är bäst att seriekoppla... men så är det inte.. utan parallellkörning ska vara bäst... vi hade den bakre fläkten lite högre än den första.. därav resultatet..
Det sista momentet var att sätta fläkten i dörren.. täcka för dörröppningen och öppna ett fönster till på andra väggen uppe i rummet... med ett fönster öppet så blev resultatet 4 m/s och med två fönster så blev det naturligtvis en nästan.... halvering till 2,2 m/s...precis som det ska vara...

Efter lunch så fortsatte vi med stegar.. var lite nervös innan... vi använde oss av skarvstege och utskjutningsstege..
Vi började vid villan.. det röda huset som finns med i bild nedan... där använde vi oss av skarvstege och klättrade upp på ett lägre tak sedan ett lite högre.. tyvärr så glömde jag min kamera så det kommer inga bilder därifrån... jag klarade iallafall att klättra upp vilket jag var lite nervös för innan... vi förflyttade oss bort till ett trevåningshus där vi fick köra med utskjutningsstegen.... det var cirka 8 meter högt... dit fick vi klättra.... provade också att fälla ner och hissa upp stegen och lägga tillbaka den på brandbilen... här kommer några kort...

Ikväll är det vinna eller försvinna för mitt FBK... och jag sitter redan nu med min fina tröja... ;)

Ha det...

image58
Japps, upp dit ska vi..

image59
Peter är uppe och kikar ut..

image60
Mmmm.. det är min rumpa...

image61
Klassens  spellevinker... Emanuel

image63
Äää.. snart uppe va...?

image64
Yes.. uppe... tjo...

image65
Erik poserar glatt och gärna..

image66
Utsikten... där borta ligger villan som vi besteg innan...

image67
Dags att hala ner stegen... Martin och Emelie.. det tog tid.. åå en slank den hit och en slank den dit och efter sju minuter var den nere.

Kommentarer
Postat av: Teller

Hej! måste bara säga att jag älskar din blogg:D får mig att bli mer sugen på att jobba som brandman :D Tänkte bara fråga hur gammal du är? Och om du har jobbat med något annan innan? Ha de bra kram Victoria

Postat av: Helena

Hej, tack så mycket.. va roligt att höra! :)
Jag är äldst i klassen men faktiskt inte på skolan.. 42 är det äldsta bland tjejerna.. de du.. japps, jag har jobbat som väktare, ordningsvakt, behandlingsassistent,inom vården, med telecom...och lite annat smått och gott. Sök in vettja... :)

2007-03-29 @ 21:41:33
Postat av: Andreas

Ridå... Det där gick inte riktigt som tänkt=(


Riktigt kul att läsa vad ni håller på med om dagarna. Skoj med bilder också! Och du inspirerar tydligen fler än mig=) keep up the good work tjejen!

Störtskön min när du klättrat upp för stegen också=)

2007-03-29 @ 23:25:49
Postat av: Teller

okej, 42 då kankse man är lite gammal eller vem vet :P Varför vill du bli brandman då? Vilken SMO skola går du på? och hur många tjejer är ni? Ha de bra! kram Teller

2007-03-30 @ 19:54:41
URL: http://victoriaa.bloggspace.se
Postat av: Helena

Jag går på skolan i Revinge utanför Lund. Just nu är vi 8 tjejer inkl. dem som är ute på praktik. Jag gillar människor, tycker om att hjälpa till, vill att alla ska må bra..och så är jag en servicemänniska... målet är först och främst att få jobba riskförebyggande men kanske provar jag på brandman också.. :)

2007-03-30 @ 21:28:57
Postat av: Teller

Okej, det låter shit kul. Eftersom man bor i Uppsala får man väl söka till Rosersberg. Lycka till med utbildningen ;) Kram Teller

2007-03-30 @ 21:52:19
URL: http://victoriaa.bloggspace.se
Postat av: Helena

Rosersberg... äää... förstår att du söker nära Uppsala.. fast Revinge är harkel harkel.. bäst.. ;)
Hör av dig om du söker..kommer in.. håller tummarna! tjoho!

2007-04-01 @ 12:33:01
Postat av: Lari

Haha.. ja där hittade man en bild på Micke med ja..=)

2007-04-24 @ 08:22:28
URL: http://webkocken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback