Trafikolycka/skum

Tjolahopp!

Sitter här på rummet, mätt och glad.. har precis ätit en stor ciabatta med ungersk salami och tomat, en vanilj yoggi och ett stort glas o´boy... var verkligen sugen på en macka ikväll.. på skolan äter jag inte bröd utan det gör jag endast på helgerna..men idag så...

Idag har vi haft trafikolycka praktik... två insatser... idag fick vi inte förutsättningarna utan skulle ta reda på hur föraren mådde... den första insatsen blev "inte kritisk/fastklämd"... vi hade bestämt fördelning på positionerna innan vi begav oss från fordonshallen.. jag var sjukvårdare vilket jag har varit ganska mycket... brukar gå väldigt bra och jag brukar få bra feedback från våra markörer. Idag var det lite si och så.. jag tappade på om jag skulle öppna dörren och börja kontakten och undersökningen eller om jag skulle vänta på att säkerhetsmannen var helt klar.. allt bara försvann så det blev lite trevande på den punkten... dessutom så glömde jag nackkragen så jag sprang och hämtade den... skulle naturligtvis be någon i gruppen.... pust.. jag och markören Leif hade en god pratstund där vi satt, när jag väl hade kommit in i bilen och fått på nackkragen... han var som sagt inte kritisk och pulsen var normal och han var vid gott medvetande.. Vi arbetar fortfarande inte i team.. vilket stör mig ganska mycket... alla kör sitt eget race.. och fråga mig inte varför det är så... vi brister verkligen där... insatsen tog 27 minuter.. inte speciellt bra med vad vi har klarat...

Den andra insatsen var jag chaufför/verktygsman... kände att jag ville träna på det då jag inte har varit det innan..
Jodå.. allt gick bra i början.. kopplade premix, satte igång motorn på släpet och plockade fram nödvändigt material som hårdplast, täckplast, kofot, såg, spridare, sax, cylinder och lite annat... men gissa vad.. motorn stannade mitt i "spridningen"... jag sprang och kollade och märkte att bensinen var slut så jag fyllde på snabbt som bara den och startade om motorn... efter någon minut så lägger motorn av igen... hmmz... jag blev lite stressad då jag trodde att jag hade gjort fel... läraren kom och kollade och vi såg att det läckte ganska rejält under motorn så jag fick koppla in den andra motorn sedan funkade alla verktyg till belåtenhet... övningen var en seriekrock och vår bil var den som stod i mitten .. mellan två bilar...det blev att gå runt eller kliva över de andra bilarna för att komma fram... patienten hade öppet benbrott men var vid medvetande och icke kritisk... insatsen tog ca 30 minuter... inte bra... det var väl inte någon bra insats enligt gruppen.. men övning ger färdighet... tack och lov... ;)

I eftermiddags hade vi skumgenomgång... lätt, mellan och tungskum... lite beräkningar, ej polära- och polära ämnen... polär = ett ämne som är blandbart med vatten... alla petroliumämnen är icke polära enligt läraren... en grundregel är att om petroliummängden är mindre än 10 % så är den polär... exempel.. E85 har 85% etanol och 15% bensin= polär dvs blandbart med vatten... lite krångligt.. vi får se imon.. då ska vi ha skuminsats...

Gokväll..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback