Effektiv men ändå inte..

så beskriver jag min dag på stationen.. är förkyld och helt matt i kroppen.. så jag har varit lite slö idag..

Daglig kontroll av fordonen.. jag fixade 411 utvändigt... skåp, vatten, olja och spolarvätska... skulle egentligen ut och köra stegen lite men D satte mig på jobb.. tar det kanske imon..

På förmiddagen körde vi som var kvar på stationen... (L och M fick åka till Angered för att täcka upp när de hade övning)... skärsläckaren.. 411 och hävaren parkerades på baksidan.. 411 för ett eventuellt larm och för att vi behövde vatten till skärsläckaren... en dörr sattes fram och vi eller ja.. jo, jag tror faktiskt att alla hjälpte till med något.. iallafall.. slangar kopplades, skärsläckaren togs fram.. tja.. typ.. P och D började.. man arbetar parvis.. en skär och en kontrollerar ... (blir röken vit så har det blivit en effekt och vatten har kommit igenom..förhoppningsvis..)
Mitt i allt får vi stort larm.. men bara stegbilen.. jag följer med E och P.. automatlarm på Astra Zeneca.. Mölndal är på plats när vi kommer..
När vi återvände så hade jag tur.. jag menar..  de hade inte plockat ihop så jag fick också prova på skärsläckaren..
Vilket tryck.. det gällde att stå stadigt.. det gick bra och det var skoj att få prova på.. :)

Lite info om skärsäckaren... intresserad? om inte så hoppa över kommande stycke!

COBRA består av en handlans, högtryckspump 300 bar/50 liter per minut, ett 20 liters abrasivkärl, en motordriven slangvinda med 60 meter högtrycksslang.. (dock inte på vår hävare).. skärsläckaren kan användas såväl till bränder som till håltagning.. med handlansen  och med radiokontrollen så kan man styra vattenpump och abrasivventil. Med handlansen så skär man igenom bland annat trä, betong och stål.. skärsläckaren är inte tung men om man håller på ett tag så känns det ju naturligtvis.. (det sista var bara en parantes.. vilken jag har här istället ... haha..)

När vi var klara så var klockan bara 10,45!! jag var hur hungrig som helst... Jag och M tag hand om 413 (stegbilen).. månadskontroll.. vi gick igenom allt utom däck och batteri.. allt var ok förutom två glödlampor som var kassa så vi tog ut dessa och beställde nya.. efter lunch fortsatte H, M och jag istället.. tur att vi kollade batteriet... det var snustorrt så vi fick fylla på med destillerat vatten...  när vi hade gjort vår kontroll så tvättade vi stegbilen .. sååå.. nu är den fin igen.. :) ett lamp/reflexhölje lossnade vid tvätten men jag fixade det med hjälp av lite smått och gott i skruv/mutterlådan..

image301
Handlansen.. på skärsläckaren..

image304
Här börjar jag..

image305
.. och här har jag nästan kommit igenom..

image306
... då var det klart..

image309
Här provar jag på en lastpall.. tjo va det yrde flis...

image307
Tack för lånet av hjälmen Hasse!

image308
D fyller på abrasiv... och jag är nyfiken..

Kommentarer
Postat av: Maurici Galofré Vilà

It was really nice that you reply me.

I am collegue of Johan Jigensted, working on the same watch.

He was showing me his old team that you show in your blog.

Kind regards and good luck in your endavours.

Maurici.

2007-11-06 @ 00:42:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback