RAM-övning..

idag.. spännande!

Kom till jobbet imorse och hörde att polisen hade spärrat av ett område en bit bort från stationen.. "trolig bilbomb".. polisen hade tagit samtalet på stort allvar... vi är i Göteborg nu... här händer det "skit" varenda dag!

Hörde att min styrkeledare hade sett lite bekymrad ut.. en stor övning låg framför fötterna och nu kom frågetecknet.. skulle vi få öva eller skulle vi få hjälpa polisen?? LC tog kontakt med styrkeledaren via telefon.. 411 och skumbilen fick köra ut... själv så tyckte jag att det skulle bli spännande.. fast personligen så trodde jag inte att det var mer än båg... det visade sig senare att det var båg... alltså... falsklarm.. men jag förstår att polisen tog det på allvar!

Vid 08,30 fick vi återvända till stationen.. äta lite frukost och vänta in "larmet".... Frölunda, Lundby och Torslanda skulle åka ut till Statoil för att öva.. Mölndal täckte upp för oss och Lindome fick hjälpa polisen... de blev säkert glada... jag hörde att de hade fått hamburgare... ler..

Iallafall.. vår uppgift var att kyla några cisterner.. jag vågar inte skriva så mycket om det... men jag kan säga så mycket som att det var en del saker som inte var till belåtenhet.. det vill säga att allt fungerade inte som det skulle och som vi hade hoppats på... men att rulla slang gick bra.. haha.. och det fick vi göra en stund.... och jag pratar inte 76 mm slang... snarare 110 mm slang.. och mååååånga slangar blev det.. :)

Efteråt var det samling på Färjenäs och genomgång.. men inte för brandmännen.. vi satt i fordonshallen cirka en timme och väntade.. det gjorde inte mig något.. jag fick ju "bulle och saft".. det är M citat... ler..


image322
Kylning av cistern.. motorsprutan till höger..

image323
Hann att rulla ihop fyra 110 mm slangar...

image324
RAM-övning i samarbete med SMC..

image325

image326


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback