Dygn

på stationen... i sedvanlig ordning så gick vi igenom fordonen.. jag, Henrik och Martin kollade förstabilen..

Efter ett litet morgonmöte så är var det städdags.. jag började i dagrummet/matsalen..  Christer tog köket, Magnus.. träningslokalen ....

Eftersom Frölunda har HRG=höjdräddningsgruppen så brukar några ur laget åka runt till de olika stationerna för att utbilda brandmännen.. idag var det Hasse som skulle hålla en utbildning för Lundby station.. jag blev tillfrågad om jag ville följa med.. vilket jag gärna ville.. vi åker iväg och är väl där i några timmar då det även kom ett larm emellan som vi fick följa med på...

Laget hade hunnit städa, handla och börja med maten när vi kom hem till vår station.. lasagne stod på menyn önskad av Elisabeth på ambulansen.. jag hjälpte till med det som fanns kvar.. vid 15,30 satte vi oss för att äta.. på helgerna försöker vi att äta tillsammans..  tre bord ställs ihop så gemenskapen ska kännas... maten var god och sedan är det trevligt att sitta så... måste bara säga att alla är väldigt trevliga och lätta att umgås med.. vilket jag uppskattar.. jag trivs kanonbra på Frölunda.

På förkvällen kom första larmet.. brand i tidningsställ på Opaltorget.. jag och Håkan tar 414 och åker till platsen och släcker.. plasten på tidningsstället brann och jag släckte med vatten.. inget stort men det var kul..
Eftersom Håkan körde så fick jag prata i radion.. det är skoj.. Håkan tycker att jag har en bra radioröst.. känns bra att få en komplimang då och då.

En stund senare så får vi stort larm.. torrkokning vi Frölunda torg.. när vi kommer fram så får vi ringa på några lägenhetsdörrar ...för att kunna lokalisera ... en kille öppnar dörren som Hasse ringer på.. han hade stekt kött och sedan slumrat till i soffan.. men det var två timmar innan vi kom.. vi körde hem igen..

Det är en hel del larm som inte är något och vi får ofta vända... jag tycker att det är tråkigt att människor sätter eld på papperskorgar, tidningsställ och annat...
Om det dessutom bara brinner lite eller det bara är lite glöd kvar.. så tycker jag att om man bor precis bredvid händelsen så kan man väl hjälpas åt att släcka detta.. en spann har väl de flesta hemma.. fyll den med vatten och häll över den lilla branden.. det sparar räddningstjänsten tid.. ifall det skulle komma ett stort larm som är av vikt att hinna till.. jaja.. det är vad jag tycker..

På kvällen kommer vårt, dygnets sista larm.. litet larm, automatlarm på ett gruppboende.. Hasse tar pickupen och jag åker i första bilen.. får klä mig och sätta på flaskpaketet... styrkeledaren tycker att det är bra att jag får öva på det.. det tycker jag också.. ler.. väl framme på plats så finner vi inget och hittar ingen orsak till larmet.. vi pratar och informerar berörd personal sedan vänder vi hemåt..

image182
Höjdräddningsövning på Lundby station..

image183


image188
Några ungdomar har satt eld på ett tidningsställ enligt vittnen...

Kommentarer
Postat av: http://fuckyouto.blogg.se

Så himla mysigt ni verkar ha det. Nästan som hos Pappa Greger på hans brandstation med filmkvällar och allt :-). Blev lite sugen på lasagnen. Hmmm, snart fredag. Trevlig blogg förresten

Postat av: Helena

Tack... ja, vi har det bra på stationen.. nästa vecka blir det party men dock inte med lasagne.. fast den var riktigt god! ;)

2007-09-20 @ 14:38:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback