Första passet..

Då är jag igång.. började klockan 07 imorse.. tog cykeln och trampade iväg vid 06.30.. 7 minuter tog det... gick direkt upp på tredje våningen och la väskan på sängen och gick ner till matsalen där ett gäng väntade på att få gå hem och där lag 4 samlades. Vid 07 provtestades larmet och vi gick vidare till samlingsrummet för dagens genomgång. Vem är chaufför? vem har hand om matsalen? vem tar stegbilen.. och så vidare..
När killarna checkade bilarna så packade jag upp mitt larmställ och klädde på mig uniformen.. byxorna är en aningens stora... men vaddå.. jag kan ju äta upp mig.. haha..

Efter frukosten så gick jag och min mentor Linus och kollade igenom bilen... 411.. där 4 står för fordon, uttryckning... 1 står för Frölunda station och den sista 1:an står för förstabilen...

Innan lunch så ringde jag och satte upp mig för två utbildningar som vi måste vara med på.. jag följer med en extern utbildare som jag enbart ska lyssna och lära av...  jag fick "HLR/första hjälpen" på det första tillfället och "Heta arbeten" på det andra utbildningspasset.. ska även ta certifikatet som gäller för att skriva ut heta arbeten.... i fem år..kan vara bra att ha. Kan väl tillägga att utbildningen ges till exempelvis personal på olika företag.

På dagpasset åker laget oftast iväg för att käka lunch... "Kockar och kastruller" heter restaurangen och de serverar lite olika rätter... vi var där idag... när vi kom hem på stationen så försvann alla och jag undrade vart de tog vägen... zzzz? .. jag kikade runt lite tills klockan 14.00...

Vid 14-tiden var det tänkt att vi skulle åka till ett djursjukhus för att kolla... de nyöppnar nästa vecka.. när första bilen skulle köra så visade det sig att en slang läckte luft och att bromsen på ena bakdäcket inte fungerade ... nödvändigt material flyttades över till reservbilen och Claes körde förstabilen till Kålltorp där service håller till... jag åkte med Peter i stegbilen.. vill inte missa något!!
När vi hade lämnat bilen så åkte vi direkt till djursjukhuset och mötte upp de andra.. när vi kom till stationen vid 17-tiden så bjöd jag på en "inkilningsfika"...

Eftersom vår station har den längsta "brandstången" i Sverige.. så var jag ju naturligtvis tvungen att åka nerför den..  det fick avsluta dagens pass... 18.00...

Idag har jag har hälsat på många för mig nya kollegor.. brandman, servicekillar, ambulanspersonal och andra personer, jättetrevliga...  och för att tillägga... jag ville inte gå hem vid passets slut! dagen har gått alldeles för snabbt...

image189
Frölunda Brandstation förr ...

image190
Bild på gamla stationen ovan...

image161
Utanför stationen..


image162
Mitt rum..

image163
Utsikten från rummet..

image164
En del av matsalen/dagrummet..

image165
Brandstången..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback