Heta Arbeten

Idag har jag och tre av mina SMO-kompisar varit på utbildning. Rtj håller utbildning i Heta Arbeten för bland annat elektriker, snickare, drifttekniker, svetsare m.fl... och så fick även vi SMO-elever gå..

Klockan 08.00 var vi på plats. Utbildningen höll på fram till lunch med inlägg av en 20-minutersfika som Rtj. stod för.. det var smarrigt.. en stor dubbelmacka med te och lika goda kakor..

Föreläsaren/informatören var rolig.. han sa ofta "gött att ha dig här".. dels sa han det till alla som kom på morgonen när han tog i hand.. sedan sa han det när vi fick presentera oss och så sa han det när vi kom med frågor, synpunkter och annat.. "112-lätt att slå" kom också ett par gånger under tiden.. ler...

Vi fick se på film... som till exempel: statisk elektricitet vid en bensinmack, en gasexplosion i Korea m.m.

http://www.turbosquid.com/FullPreview/Index.cfm/ID/190395

Alla jobb som utförs med verktyg som ger gnistor eller värme kallas Heta Arbeten... till exempel. svetsning, lödning, skärning m.m.

För att genomföra Heta Arbeten ska det alltid finnas minst två personer inblandade: Tillståndsansvarig (beställaren) och personen som ska utföra jobbet....om den tillståndsansvarige bedömer att jobbet som ska utföras är brandfarligt, ska han/hon ge ett skriftligt tillstånd till personen som ska utföra jobbet och även bedöma om det behövs en brandvakt.

De inblandade - Hetarbetaren och Brandvakten - ska genomgå utbildningen Heta Arbeten.

Även Tillståndsansvarige bör genomgå utbildningen.

Efter genomgången utbildning får man ett certifikat för Heta Arbeten som gäller i fem år.. detta får även vi SMO-elever...

Det finns mycket mera att skriva om Heta Arbeten.. men jag väljer att inte traggla sönder dig.. utbildningen var mycket givande och jag har lärt mig något nytt idag också.. ler..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback