Inte många minuter..

att sitta idag..

Körde dagpass med samlingsstart  och en självpresentation för laget vi 07.

Peter var tvungen att köra en kallrök då hans "tid" löpte ut i torsdags.. Håkan som idag agerade styrkeledare frågade om jag ville titta på eller om jag ville rökdyka med honom.. naturligtvis så ställde jag upp. Jag är på LIA för att lära och se hur brandmän arbetar.. de gör ju inte alltid som vi får lära på skolan..

Vid 9-tiden så hade Uffe och Martin riggat med småprylar i en källare som vi skulle söka igenom. Jag körde andra man... längesedan jag hade paket på ryggen.. allt gick bra tills det att vi skulle vända tillbaka och hitta ett rum som vi skulle söka igenom.... vi gick fram och tillbaka i en korridor innan jag sa att vi borde byta sida och vända om.. detta gjorde vi och äntligen så hittade Peter dörren och vi sökte av.. eftersom det var övning så rapporterade både jag och Peter till rökdykledaren.. båda hittade ju småsaker på golvet.. jag missade dock ett grenrör i en hörna och ett munstyckte precis nedanför trappsteget. Nu får Peter rökdyka i tre veckor till...

Vid 10.30 tiden så var det innebandy och jag, Magnus och Martin (de unga) spelade mot Håkan, Johan och Peter (de gamla).. hehe.. vi roterade runt  vilket var bra.. jag var lite nervös eftersom jag har fått problem med vänster hälsena nu.. har dessutom inte spelat innebandy sedan 2000. Nu ville det sig så väl att vi var ett bra team och alla i båda lagen fick göra mål.. jag råkade dock fälla Håkan (styrkeledaren) en gång.. inte meningen... och sedan var jag och Johan (styrkeledare men med dagpass) i luven på varandra några gånger.. de gångerna jag stod vid mål så gick det väl sådär... några skott tog på smalbenet och nu är jag blåröd.. blir benskydd nästa gång.. det var iallafall väldigt skoj :)

Lunchen bestod av panerad makrill och spenat.. mums..

Vid 14-tiden så körde vi ut till Dalaskolan och gjorde en liten översyn då de håller på att riva och bygga om.. barnen tyckte att det var roligt att vi kom och jag pratade med några flickor och pojkar..

Första larmen idag var ett haveri på ett plan ute på Säve.. Torslanda, Frölunda, Lundby och Säve larmades ut och vi körde skumbilen med kassetsläp.. det vill säga.. ca 1200 meter slangsläp.. ute vid Volvo blev vi uppkallade och vi fick vända hem då landningen hade gått bra och ingen hjälp behövdes från vår sida...

Jag hann äta lite glass innan.... nästa larm kom... 
vilket var ett kemikalieutsläpp vid Älvsborgshamnen.. nu fick jag inte åka skumbil utan körde pickupen själv.. Eftersom jag arbetar extra ute i Göteborgs hamn så hittar jag ganska bra därute så jag körde först och efter kom Uffe och Claes.. "tyvärr" så blev vi även denna gång uppkallade att de brandbilar som redan var på plats inte behövde mera hjälp så.... vi vände tillbaka...

På eftermiddagen så hade laget ett litet möte då det ska skäras ned på personal på Frölunda.. jag var ganska trött i ögonen efter dagen så jag blev ju naturligtvis glad när larmet tjöt vid 16.30.... lägenhetsbrand... satte mig i stegbilen vilket är min plats vid stora larm... väl framme... jag följer med Uffe upp i korgen.. ca 20 meter och får se lite rök från fönstret.. rökdykarna ser röken från brevlådan.. ingen svarar vid påknackning och vattnet vill inte komma... dörren slås in och farbrorn som befinner sig i Lgh står innanför dörren något rökskadad men vid medvetade... han tas om hand och en stund senare anländer ambulans... jag fick gå upp och titta efteråt.. troligtvis en cigarett som har legat och pyrt i soffan... så här har jag aldrig sett en lägenhet.. fullt med prylar överallt.. tidningar på hela golvet... cigarettfimpar i olika skålar... flaskor och kläder... badkaret var nog inte använt på väldigt länge... hemskt att människor får bo så här... eller kan bo såhär... ventilationen stod i dörröppningen och när allt var nedplockat så ventilerades trapphuset...  alla hjälptes åt att återställa bilen och sedan återstod väntan på polisen ...

Det har varit en bra dag.. i den bemärkelsen .. om du förstår..

Några bilder från rökykningen idag..

Tyvärr.. så fick jag inte kameran med mig på lägenhetsbranden.. så idag blir det inga bilder.. ska försöka ha den med mig i byxfickan.. tills nästa gång.

image166
Förberedelse för "kallrök"

image168
Ner för källartrappan..

image169
Det är annorlunda med en slang utan vatten..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback