PIC

Polis Insats Chef.... övning...

Samling i L12 07.30... jag och E var bland de första ...  alla markörer fick välja vilken skada vi ville ha... jag valde benbrott på underbenen...intressant att se hur ambulans skulle omhänderta mig... efter det att alla 37 markörer hade satt upp sig på skadelistan så fick vi lite information om säkerheten och vilket scenario det skulle vara.. personalfest med mat, dans och dricka...som spårade ut på grund av ett svartsjukedrama.

Vid 9-tiden var alla markörer på plats i vraket... några minuter över, så detonerade en bomb... och jag låg fastklämd.. först på plats var polisen.. de blev de som fick plocka ut oss skadade som låg närmast dörren..detta innan räddningstjänst och ambulans kom till platsen... när jag kom ut så lades jag direkt på marken utan något att ligga på.. såsom filt.... de la mig i sidoläge sedan fick jag ligga där tills ambulans kom och tog hand om mig.. efter prioriteringen...

Jag låg på marken i cirka 1-1,5 h! först fick jag prio 2... i förstaskedet.. "reken" på fem minuter... när de sedan kom tillbaka så såg de mina benbrott och jag blev omprioriterad till en prio 1. För er som inte vet vad prio 1-3 innebär så är prio 1 mycket brådskande (röd), prio 2 brådskande (gul) och prio 3 ej brådskande (grön)... prio 0 är avliden (vit).. det är läkaren som avgör/sätter en prio 0.
När väl ambulanspersonal kom så fick jag syrgas, vätska och smärtlindring... sedan fick jag återigen ligga själv.. och helt enkelt vänta ut en förflyttning till "katastroftältet" där ambulans skulle köra mig till ett omkringliggande sjukhus... 

Polisens uppgift var att registrera alla på festen med namn och personnummer, avgränsa skadeplatsen och börja förhörsutredningen... naturligtvis inte i denna ordningen.

Efter att jag hade blivit "släppt" kl. 11.00 så väntade jag in E för lunch... efter lunch så hade vi en återsamling med en utvärdering om hur vi hade upplevt allt runtomkring skadeplatsen...  slutade kl 16.

image345


image342
Min skada....arbetar som inköpare.. undrar vad jag har för lön... haha..

image343
Benbrott...

image347
En person fastklämd..

image348
Avstämning?

image349
Räddningsarbete pågår..

image350
Här ligger jag inne i tältet IVPA... i väntan på ambulans..

image351
Ambulans på plats..

image352
Tältet för skadade.. alla IVPA..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback