Internationella blocket

Olycksutredningen är klar.. nu har vi gått in på det internationella blocket. Vilka risker finns vid hög höjd? planera och genomföra livräddning på hög höjd, stegar, utrustning, håltagning, kamratsäkring, lagstiftning om vad som gäller hög höjd... på den sista kan jag säga att det inte är enkelt att hitta.. letade igår... har hittat några men är inte säker på att det är det som läraren söker och vill ha när vi lämnar in ett pm. Vi har även gruppvis fått en övningsuppgift som ska lämnas in skriftligen och sedan redovisas. Min basgrupp fick SAR, search and rescue.. vi har valt Turkiet och jordbävning.. Efter redovisningen ska vi göra ett skriftligt prov.

Idag har vi haft föreläsning om internationella hjälpinsatser..  vem bestämmer om Sverige ska hjälpa till och göra en insats, vilka vi samarbetar med, vilka räddningsstyrkor det finns, återuppbyggnad av ett område, support, vilka utbildningar som krävs och personliga förberedelser... det var intressant att få se bilder från Thailand och det som hände där 2004... jag har ju bara läst i tidningar och sett nyheter. Mitt ex var där nere under tiden... han hade åkt med en kompis som dog där nere.. det var obehagligt för jag hade en känsla av att Stefan var där nere.. och fråga mig inte hur jag kunde känna det... var tvungen att ringa honom och kolla.. skönt att han hade klarat sig.

Nu  i eftermiddag har vi haft stegövningar.. vi blev uppdelade i halvklass men körde i övningsgrupper och fick en varsin bil per grupp. Typiskt att det regnade men det gick bra ändå. Min halvklass började vid pannkakshuset.
Vi skulle genomföra fyra övningar: sätta upp en stege vid en brunn för att kunna rädda en person som hade ramlat ner... sedan skulle vi lägga en stege som en bro och krypa över...
Vårt tredje moment var att sätta upp en stege mot pannkakshuset, klättra upp, ta med stegen till andra sidan och sedan klättra ner... det gick bra.. :) sista momentet bestod av att sätta upp stegen mot ett hus, klättra upp på taket, ta med en ny stege som skulle läggas över nocken och sedan skulle första stegen ner på andra sidan och vi skulle klättra ner... när vi var på nocken började två andra grupper att sätta upp sina stegar så vi var ganska många uppe på taket.. synd att jag inte tog med kameran (regnet).. vilken syn och vilka bra bilder det kunde ha blivit. På dessa fyra moment använde vi skarvstegen.

När alla tre grupper var klara så körde vi vidare till ett trevåningshus där vi två och två skulle sätta upp utskjutsstegen.. detta moment kommer att komma på det praktiska provet så här gäller det att öva lite. Vi har ju bara gjort det två gånger... iallafall så när stegen var uppe, säkrad och klar skulle vi klättra upp och hoppa in genom fönstret och sedan ner igen... jag klättrade upp men skippade inhoppet och så körde jag det två gånger istället.. gillar inte höjder så mycket men har klart blivit bättre sedan jag började på skolan och sedan LIA-R.. så framsteg har jag gjort.. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback