Minor & Motorkap

Idag har vi haft genomgång av minor... antecknade en del då det var ganska intressant... nu har ju inte jag tänkt att åka med på någon räddningsinsats utomlands men ändå... vad fick vi lära oss då? hur ser minor ut, färg, hölje, antal g/kg sprängämne i minor och ammunition... en mina kan i princip se ut hur som helst...höljet kan vara gjort i trä, plats, metall och papp... vara gul, vit, grön, svart.. beroende på vart de ska ligga någonstans..
Vad finns det för minor då...? jo, person- och stridsvagnsminor... det viktigaste vi fick lära oss idag var "Stay away! Don´t touch!"

Några typer av personminor... splittermina, hoppmina och försvarsladdad mina... en stridsvagnsmina kan vara en TMA 5...

Booby traps är en laddning som göms i/under något, till exempel souvenirer.. plocka aldrig upp detta eller försök att ta med dig... om du någongång är i ett land där det finns minor.

De som bestämmer om en röjning är FN´s organisation = MACC, Mine Action Coordination Center.
MRT står för Mine Rescue Team... om du ser något som liknar en mina eller som är en mina S.T.O.P= Stoppa och varna, Tänk över situationen, Orientera och rapportera och Planera och förbered.

Efter lunch så skulle vi prova på motorkapen... vi samlades och gick gemensamt ut med "kärran" där motorkaparna ligger... vi delades in gruppvis och fick prova på att sätta in en ny klinga och spänna "banden"... därefter så fick vi prova på att starta och använda den... det var svårt att starta den äldre motorkapen... hur ska det då gå nästa vecka när vi ska upp på taket med kapen och såga.... på ett snedtak... hmmz... undrar hur stadigt vi kommer att stå i nedförsbacke...


image321
Här ska den gamla motorkapen dras igång... svårt...

image325
Här är den nyare modellen.. mycket lätt att starta, lättare att hålla på grunden av vikten...

image326

Skyddsutrustning... hjälm, glasögon, handskar och hörselskydd...

image327
På väg tillbaka till fordonshallen... jag, Peter och Emanuel..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback