Olycksutredning forts...

Olycksutredning på schemat.. satt i brandlabbet och hade föresläsning någon timme... efter fikat så fick vi gå ut till några "labbodar" för att själva leta reda på brandorsaken. Den ena boden var ett sovrum, det andra ett kök, det tredje en verkstad och den fjärde ett tvrum... köket var lätt, likaså sovrummet... verkstaden och tvrummet var lite klurigare.. E och jag lyckades ändå att pricka in rätt till sist..

I köket var spisen orsaken, vid närmare titt så stod ena plattan på... i sovrummet så trodde rtj. att det var rökning i  sängen.. men det kändes inte rätt då fönstret var krossat utifrån.. det visade sig vara en anlagd brand då vi såg något ämne på byrån och ett spår av en flaska som hade legat på golvet + en flaskkork... T-röd. I verkstaden så var vi inne på vinkelslipen direkt... svetsloppor...  jag blev efter en stund lite undrande över om det kunde vara ett elfel.. kontakten var helt smält.. det hade brunnit i kablarna och en lampa hade kunnat sätta eld på en massa tidningar... osv.. det jag reagerade på var ju att det hade brunnit häftigt på väggen precis där lampan låg...  hmmz...
Tvrummet då.... där var jag inne på ett elfel i en lampa... E var först inne på en anlagd brand då fönstret var sönder.. men det låg splitter både inne och ute så det funkade inte så bra... till sist kom vi fram till att det måste ha berott på glömda ljus... vi såg en träljusstake liggandes bakom tvbänken, andra ljus och en tändare...

Det kanske är svårt att hänga med ... men det var så här att vi hade förutsättningar från vittnen och från insatsrapporten... dock så stämde inte orsaken på rapporten ihop med den fortsatta utredningen där svaren var just de jag nämnde ovan...

Både jag och E tyckte det var roligt att gå runt.. och vi har sist tillbaka till brandlabbet... ;) men det var ingen fara.
Kanske ska jag ta och läsa någon kurs i detta efter utbildningen... vore intressant att arbeta med..

Kommentarer
Postat av: Sanna

Hoppas du får en fin kväll!

Postat av: Helena

Tack detsamma!

2008-02-18 @ 21:09:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback