Samövning

med Räddningsledare A hade vi igår... vi var uppdelade i fyra olika grupper delat med två.. detta för att den ena halvan körde som insatsgrupp 1 och den andra gruppen som insatsgrupp 2 *2.
Min grupp körde som insatsgrupp 2 på första övningen. Trafikolycka på motorväg,  flera bilar inblandade, flera skadade..
Eftersom vi var styrka nr. 2 så fick vi hjälpa till där det behövdes. Jag var sjukvårdare så jag hjälpte M med en mopedist och sedan fortsatte jag med att lugna en dam när vi skulle klippa taket på hennes bil.
Efter övningen så gick vi igenom händelsen och räddningsledarna fick säga sitt och sedan samlade lärarna oss där vi fick ha synpunkter och där vi fick feedback.
Lite ringrostiga är vi.. men i det stora hela så gick den första insatsen bra.

Andra övningen innan lunch var rökdykning. Jag var pumpskötare men hjälpte även till med småsaker som att exempelvis resa stegen som skulle upp på en balkong på tredje plan.. Killarna som var inne i byggnaden skötte sig exemplariskt... övningen gick väldigt bra från vår sida.. räddningsledarna fick väl något att tänka på men inget stort. Räddningsledarna som vår grupp (1+2) hade var kanontrevliga och bra..

Efter lunch så var det min grupp som fick vara insatsgrupp 1... jag och C skulle vara rökdykare och vi skulle in i en verkstad och släcka. Ingen livräddning. Vi fick bra info från rökdykarledaren så vi visste ungefär vart branden fanns. Eftersom jag var försterökdykare så valde jag att gå vänstervarv, detta utifrån branden vi skulle söka efter..
C matade in slang då vi inte visste hur det såg ut där inne... efter en liten stund så stöter vi på insatsgrupp 2.. jag blev lite förvånad.. vi hade inte fått någon uppgift om att det kom en grupp från en annan inträngningsväg.
Vi vände tillbaka och gick in i ett annat utrymme som ledde oss in till branden.. det brann från två olika rum men jag valde att försöka dämpa branden till vänster då det kom lågor uppe i taket.. detta lyckades och jag gav mig fram till en vägg (skydd) för att dämpa ner branden där.. eftersom jag inte vågade gå in i brandrummet så försökte jag komma åt branden från min position.. detta lyckades sisådär.. och efter en stund så kände jag ångorna bli varma så jag valde att backa bak och lämna över strålröret till C som då gick fram och fortsatte.. när båda bränderna var släckta vände vi tillbaka...vi hade missat ett fönster i ena rummet som hade kunnat fungera som ventilering...

Sista övningen var en ras- och skredövning.. detta var spännande då vi aldrig har gått igenom detta inte heller övat något.. vi var första grupp på plats och fick order om att gå och kolla inträngningsvägar... in i huset och kollade av alla tre våningar.. den enda öppningen ner till de skadade var genom en tunnel.. men eftersom vi inte hade någon backup eller några säkerhetslinor så bestämdes det att vi skulle vänta in andra gruppen.. här var det ganska rörigt och alla sprang på olika håll.. det som skulle kunna ta några minuter tog säkert 10-15 minuter.. iallafall så hittade vi alla skadade som låg på platåer, inne på ett loft och så vidare.... vi var fyra styckna som hjälptes åt med en herre som hade ramlat ner från en ställning.. och för att komma åt honom fick vi hoppa upp genom en lucka och sedan använda oss av spineboarden för att få ut honom genom en annan vägglucka.. det var faktiskt ganska så skoj.. tycker jag..

Dagen slutade bra.. det vill säga med övningarna och det jag tycker fattas mest är kommunikation och struktur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback