Vinterkräksjukan..

är ingen höjdare kan jag säga! Jag har haft det ganska länge nu.. och det är första gången jag haft det. Det går inte att jämföra med maginfluensa. Vinterkräksjukan är ett Calicivirus som är mycket smittosamt. Smittade personer kan sprida smittan två dagar, ibland längre, efter att ha tillfrisknat... det är därför jag är hemma några dagar extra från skolan.

Fråga mig inte hur jag fick det.. jag har ingen aning.. teorin var att jag kanske blev smittade i badhuset när jag skulle ta Guldbojen.. någon hade skitit i bassängen så att alla besökare fick lämna så att de kunde rengöra bassängen... men det kan lika gärna varit någon som har burit på viruset och smittat mig.

På sjukhuset sa de att en procent klarar sig mot att bli smittad.. tur för dem.

Jag spydde i tre dagar och var på toa den fjärde dagen och det bara rann som vatten.. jag kunde inte ens behålla vattnet jag drack... jag var helt slut, tom i magen och krampade fruktansvärt..

Det blev helt enkelt så att jag fick åka till akuten på Sahlgrenska, ta olika prover och råga på allt fick jag ligga i ett isolerat rum i fem timmar innan doktorn kom... ingen höjdare! kan väl tillägga att jag fick dropp..
På mottagningen så fick läkaren sticka mig fem gånger innan droppen kunde sättas... och på de fem timmarna jag fick ligga på rummet så fick jag i mig 2 dl. vilket indikerade att något var fel.

När diagnosen var ställd så blev jag skickad till Östra sjukhuset för att bli inlagd på infektionen... fick ett eget rum och kände mig som "hallå.. finns det någon här"... där togs fler prover och sköterskan fick sticka om mig så att droppet skulle ge bättre effekt. Efter att ha stuckit mig två gånger så var hon tvungen att sätta nålen i handleden på mig.. obehagligt.. och där låg jag..

I början på veckan kräktes jag igen.. men nu... känns det mycket bättre och jag kan åka till skolan på måndag.
Jag har till och med gått upp 0,5 kg vilket är bra. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback