Nerfirning och håltagning

Hej på dig,

Idag är det tisdag.. jag är ledig från skolan tills torsdag... skönt.

I fredags så hade vi nerfirning och håltagning på schemat..
Vi samlades kl. 08 i FH och fick reda på vad vi skulle ha med oss till "gula huset"
Läraren gick igenom vad vi skulle göra på nerfirningen och  kontsigt nog så var jag inte nervös... då... jag gillar inte höjder... på den ena stationen så skulle vi fira ner oss från ett trevåningshus och på den andra stationen så skulle vi hoppa ut från takkanten och landa på väggen... äää.. jaha...

Vi delade in oss i fyra grupper om tre och jag var med Calle och Erik..  Vi säkrade oss med en trädd åtta...över fönstret som vi skulle ut igenom .. på linan/repet så satte vi en grigri som vi använde oss av vid nerfirningen. Den person som skulle vara andra "säkringen" använde sig av en åtta och fäste sig via en annan lina. Vi dubbelkollade varandra så att allt var säkert. Erik började, sedan Calle och sist jag... fy.. va skraj jag var!
Läraren fick stå bredvid och prata med mig... första steget var att sätta sig på fönsterkanten... (att ta det första steget är det jobbigaste..).. sedan skulle jag över med det andra benet så att hela underkroppen var utanför fönstret.. efter någon minut så bestämde jag mig för att fira ner mig.. guuuud.. va det kändes gott när jag var nere..
Vi hann två gånger var.. och andra gången som jag provade gick väldigt fort.. :)
Det gäller ju naturligtvis att lita på utrustningen men det är minsann inte så lätt...

På den andra stationen så skulle vi göra samma säkring.. här skulle vi alltså ut på takkanten.. luta oss så pass mycket bakåt så att vi sedan skulle kunna hoppa ut och landa på väggen... taket var cirka 40 cm ut från väggen... jag kom till att luta mig bakåt sedan tog det stopp.. jag vågade inte ta det sista steget... brrr..  de andra tyckte inte heller att det var någon höjdare det var nervöst sa de..

Efter lunch så hade vi håltagning på taket på "radhuset" ... med motorkapen.. jag gillar inte motorredskap alls.. vi har provat att starta motorkapen och sågat i några pallar på marken.. det är det enda och nu skulle vi alltså upp på ett snedtak och såga.. lite vågat enligt mig... kan väl påpeka att mycket mycket av det vi gör på skolan.. praktiskt.. gör vi en gång kanske två... sedan är det precis som om vi ska kunna det till examen.. helt sjukt!
Uppe på taket yrde flisen och det var tur att vi hade glasögonen på oss.. svettigt var det också... inte så lätt att såga igenom "plattan" vi övade på.. de var gjorda i kanske tre lager så det var till att såga, sparka och såga lite till...

image328
Är ganska skraj faktiskt..

image330
Fastspänd i mina byxor så jag använder inte sele som de andra..

image331
Snart nere...

image332
Det gäller att luta sig ut och sedan hamna med fötterna på väggen under...

image333
Stege upp till nocken..

image334
Här gäller det att säkra sig själv och motorkapen..

image335
Så här ska det se ut..

image337
Så här kan det se ut om man inte kan såga igenom på första försöket... då får man såga
igen och sparka lite.. tills man kommer igenom..

image336
Utsikten över en del av övningsfältet..





Kommentarer
Postat av: vivianne

Jobbade som brandman,1978-1989 = 10 år
Lärorika och tuffa år.
Men jag jobbade som deltidare,jour var 3dje vecka.
89- blev det nya bestämmelser om rökdykning.
Jag fixade inte proven, och var inte längre motiverad.Hade en 4årig tös som behövde mig mer.
Hejar på dig!kram vivianne

Postat av: Helena

Wow.. det var tidiga år.. va skoj!
Då var du kanske bland de första i Sverige..
Roligt att du tittar inom och tack för de varma orden. :)

2008-03-11 @ 13:36:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback