Taktik/ledning/stab

Vi är nu inne på en del av utbildningen som jag tycker är lite si och så...men visst.. vi har ju också nytta av att ta del av innehållet...

Jag har inte så mycket att säga om lektionen... vid larm ska man få reda på omfattningen, om det handlar om liv, egendom eller miljö, adress, vilka resurser som är skickade och vilka som behövs, finns någon uppringare?, och eventuell annan viktig information.
Framme på plats så lämnas en ankomstrapport, den kan lyda så här... "- 103 framme på Svampgatan, synlig rökutveckling, återkommer med mera information"...
Omedelbara åtgärder är först och främst frågor till uppringaren om denna finns på plats.. exempelvis: vad är det för familj som bor i huset (om det är en villa), beroende på klockslag så kan man fråga om denne vet om det kan finns någon inne i huset, är det något annat som kan vara av intresse för räddningsarbetet.. såsom.. explosionsrisk i form av brandfarliga vätskor, värdefull egendom, handikapp med mera..
Skadeplatsfaktorer kan vara: vatten, intilliggande byggnader, tillgänglighet på plats..
Sätta igång insatsen: tydlig instruktion om var inträngning ska ske eller om man kör på en standardrutin.. vad gäller? livräddning, släckning?  efter detta görs en lägesrapport där det kan sägas: 3 personer saknade, insats påbörjad, mera resurser behövs.. vid avslut av räddningsinsatsen rapporteras hur många skadade som är skickade till sjukhus och att branden är släckt...

När man kommer till en olycksplats görs en OBBO= orientering, bedömning, beslut, order..
Detta har vi hållt på med idag... roligt, intressant och lärorikt.. tycker jag. Vi körde runt här i Revinge by och hade vissa fastigheter som objekt där rökutveckling var uppritat på objekten och eventuella bränder.. vi själva gjorde bedömningen och hur vi ville åtgärda problemet... som sagt jättekul.. och tur med vädret hade vi också... :)

Idag har jag gjort uppgiften till avslutet vi har på måndag.. skönt att slippa göra det över helgen... jag har även letat upp lite information till en uppgift som ska vara inlämnad i maj.. tänkte försöka börja med den snart .. mest för att vi har det ganska lugnt nu en vecka innan alla prov börjar..

När det gäller prov så vill jag säga att jag är ganska irriterad och besviken.
När det gäller skriftliga examinationer så ska alla examinationer skrivas om om man är underkänd alltså fått betyget IG... det ska inte vara så att i vissa ämnen får man skriva om provet vid IG och i andra ämnen så räcker det att man går in till läraren och snackar igenom provet och sedan är man godkänd... detta har drabbat mig... 
Skolan är kass på detta vilket jag har påpekat men här är det lite hipp som happ med allt möjligt! Dålig stil!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback