Tidig morgon..

körde hemifrån kl. 04.10 och var på skolan 07.15... är ganska trött nu.

Idag har vi haft föreläsning hela dagen.. först var det en kille som berättade om EU... hur tråkig föreläsning som helst... den var meningslös.  Hoppades på att eftermiddagen skulle bli bättre... hur låter Röda Korset?? inte så himla skoj va?! men killen som höll i föreläsningen var bra och jag fick två A-4 sidor med text...

Han pratade om de olika skyddssymbolerna... ett rött kors och en röd halvmåne... men även om den röda kristallen som ser ut som Renaults märke.... fniss..

186 länder finns med i Röda korset och det är landet i sig som ansöker om att få använda symbolen.

R.K i Sverige ägs av Svenska staten och syftet med arbetet är att upprätthålla Genéve Kommissionen, sjukvård, flyktingar och bistånd exempelvis.

Röda Korset finansieras av medlemsavgifter, insamlingar, statsbidrag men även av eget stort kapital.

Det finns sju grundprinciper i R.K: humanitet, opartiskhet, neutralitet, självständighet, frivillighet, enhet och universalitet.

Jaha.. det var det dé... mailar lite med en kille som är på LIA .. Frölunda.. han går på Skövdeskolan.

Häromdagen frågade han mig om jag hade sökt sommarjobb inom Räddningstjänsten i år... jag svarade honom att jag inte har gjort det.. då skriver han "-Inte sökt sommarjobb?! Det trodde jag att du skulle göra, har hört på stationen att du var duktig och skulle passa som brandman".
Jag blev väldigt glad över att få höra det ... :)

Det är ju annars ett vanligt fenomen att "man" gärna säger positiva saker om andra men egentligen så kanske "man" inte tycker det... eller så sägs det inget ... utan "man" får höra det på omvägar... fundera på det.. visst stämmer det... människor över lag är alldeles för dåliga på att ge andra komplimanger.. det kanske beror på den svenska avundsjukan eller för att "man" helt enkelt inte vågar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback